Zawory EGR – po co zaślepiać?
Układ recyrkulacji spalin, czyli EGR, stosowany jest w nowoczesnych pojazdach z silnikami spalinowymi tłokowymi w celu zredukowania zanieczyszczeń atmosfery, wytarzanych przed pojazdy mechaniczne. Niestety oprócz powietrza i paliwa w kolektorze dolotowym znajdują się także spaliny, na skutek czego po pewnym czasie pokrywa się on smołowatą mazią, powodując zapychanie się samego zaworu EGR. Pojawia się więc pytanie – do czego służy zawór EGR, i czy można się go pozbyć bądź też zaślepić?
Zasady działania układu EGR
Zadaniem układu cyrkulacji spalin jest wprowadzenie do komory spalania jednostki napędowej, czyli mieszanki paliwowo-powietrznej, a oprócz tego także części wydzielanych spalin. Dzięki niemu możliwe jest zmniejszenie zawartości niespalonych węglowodorów i tlenków azotu w spalinach, a także szybsze odparowywanie paliwa. Z kolei zmniejszenie temperatury spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, która uboga jest w tlen, jest możliwe, gdyż to spaliny zastępują cześć tlenu.
W silnikach wysokoobrotowych, gdzie priorytetem jest utrzymanie wysokich parametrów zewnętrznych, stosuje się układy wewnętrzne, gdzie recyrkulacja spalin odbywa się dzięki zmieszaniu nowej mieszanki paliwowo-powietrznej z gazami znajdującymi się już w komorze spalania.
Z kolei w przypadku układu zewnętrznego wykorzystuje się zawór umiejscowiony na kolektorze wydechowym, dzięki któremu część spalin jest kierowana do układu ssącego. Nowoczesne zawory EGR posiadają czujnik temperatury i układy informujące o stopniu ich otwarcia.
Gdy części samochodowe zawodzą – po co zaślepia się zawór EGR?
Utrata przez pojazd dawnej mocy, szarpanie podczas przyśpieszania i dymienie mogą być spowodowane przez zawór EGR, ale równie dobre problem może leżeć po stronie przepływomierzu. Na zamknięcie otworu doprowadzającego spaliny do kolektora dolotowego często decydujemy się z powodu chęci zaoszczędzenia, gdyż dużo taniej jest zaślepić i wyczyścić zawór EGR u mechanika, niż kupować i wymieniać go na nowy.
Zawory ERG zaślepia się w celu odcięcia dostępu spalinom do kolektora dolotowego, dzięki czemu można liczyć na przyrost mocy i powrót do parametrów spalania jeszcze sprzed awarii. Jednakże okazuje się, że w przypadku problemu wyłącznie z opieszałością zaworu, który zamyka się całkowicie, wystarczające jest ściągnięcie i zaślepienie rurki podciśnienia, która jest doprowadzana do zaworu EGR.
Najlepszym rozwiązaniem jest jednak wyczyszczenie zaworu i kolektora dolotowego, co daje podobne efekty, jak jego zaślepienie. Dzięki zaślepce spaliny nie przedostają się do kolektora, czyli nie brudzą układu.