Sprzęgło i jego przypadłości
Współczesne sprzęgło musi znosić coraz większe obciążenia wynikające ze znacznego podniesienia momentu obrotowego silnika, masy oraz mocy samochodu. To wszystko sprawia, że awarie sprzęgła są coraz powszechniejsze. Jednak największy wpływ na żywotność sprzęgła ma nadal kierowca, który swoim stylem jazdy może je w szybki sposób zniszczyć lub też przedłużyć jego żywotność. Sprawdźmy, jakie są najczęstsze przyczyny awarii sprzęgła w samochodzie.
Cięższe i mocniejsze
Dzisiejsze samochody, na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat, zwiększyły przeciętnie swoją moc z 90 do ponad 103 kW, natomiast ich masa poszybowała w górę średnio o 50 kilogramów. To wszystko sprawia, że współczesne sprzęgło jest coraz częściej podatne na wszelkiego rodzaju uszkodzenia, które mogą doprowadzić do unieruchomienia samochodu i zazwyczaj dość kosztownej naprawy.
Problem nadmiernego tarcia
Do najczęstszych awarii sprzęgła można zaliczyć m.in.: jego głośną pracę, szarpanie, ślizganie się oraz rozłączenie się sprzęgła. Jednym z głównym powodów uszkodzeń jest zbyt duże tarcie pojawiające się pomiędzy tarczą sprzęgła a pokrywą sprzęgła lub kołem zamachowym. Powstają wówczas punkty termiczne, które w znaczny sposób zwiększają ryzyko pojawienia się pęknięć na powierzchni ciernej płyty sprzęgła, a także koła zamachowego. Uszkodzeniu może ulec również tarcza sprzęgła oraz dwumasowe koło zamachowe, którego smar pod wpływem oddziaływania wysokiej temperatury twardnieje.
Smarujesz, nie jedziesz
Do częstego uszkodzenia sprzęgła dochodzi również na skutek zbyt dużego otłuszczenia powierzchni ciernych lub pojawienia się smaru na uszczelkach wału korbowego oraz na powierzchni wałka skrzyni biegów. Pamiętajmy, że nawet niewielkie ilości smaru pojawiające się na tych elementach doprowadzą do skutecznego zakłócenia całego procesu płynnego załączania się sprzęgła podczas ruszania.
Zgrzyty, piski, hałasy
Powszechnie pojawiającym się problemem jest zbyt głośna praca sprzęgła. W tym przypadku przyczyn może być kilka. Najczęstszą z nich jest uszkodzenie sprzęglika centralnego odpowiedzialnego za prawidłowe działanie pedału sprzęgła, a więc całego mechanizmu wysprzęglającego. Innym powodem głośnej pracy sprzęgła może być zużyte łożysko lub też niewystarczające wstępne naprężenie łożyska na docisku. Głośna praca sprzęgła może wynikać także z jego zniszczenia w wyniku nieprawidłowej pracy jednostki napędowej. Jest to defekt pojawiający się najczęściej w samochodach wyposażonych w silniki Diesla, gdzie uszkodzeniu ulega tłumik tarczy sprzęgła oraz trzpienie mocujące, a także wielowypusty tarczy.
Poślizg niekontrolowany
Najczęstszą usterką pojawiającą się w całym mechanizmie jest tzw. ślizganie się sprzęgła. Winowajcą w tym przypadku jest tarcza sprzęgła, a w zasadzie jej zużycie lub zaolejenie. Ślizganie się sprzęgła bardzo często wywołuje również przegrzanie tarczy, żle dobrana tarcza sprzęgła, a także awaria układu wysprzęglania oraz zużycie się koła zamachowego.
Szarpiące sprzęgło
Często zdarza się, że podczas ruszania, zmiany biegu lub przyspieszania samochodu sprzęgło zaczyna szarpać. Przyczyna leży tutaj w mechanizmie tarcza-docisk, gdzie w wyniku przedostania się pomiędzy powierzchnie tarczy i docisku oleju lub smaru, sprzęgło zaczyna szarpać. Przyczyną może być także nierówne przyleganie do siebie obu powierzchni lub zapowietrzenie mechanizmu wysprzęglania.
Game over
Najpoważniejszą awarią sprzęgła, która wielu kierowcom często śni się po nocach, jest brak możliwości wysprzęglania, czyli rozłączenia sprzęgła. Tego rodzaju usterka unieruchamia samochód na dobre i jedynym ratunkiem w takiej sytuacji jest wezwanie pomocy drogowej. Przyczyną jest zazwyczaj uszkodzenie jakiegoś elementu mechanizmu wysprzęglania, a dokładniej sprężyny talerzowej, łożyska wyciskowego lub tulei prowadzącej. Powodem może być także żle dobrana tarcza o zbyt grubych okładzinach lub nieodpowiedni wysprzęglik. Jak więc widać, przyczyn może być naprawdę wiele i zazwyczaj wymagają one profesjonalnego rozpoznania i naprawy.