Płyn chłodniczy
Drogi kierowco, kiedy ostatnio wymieniałeś płyn chłodniczy? Na to pytanie spora część z nas odpowiedziałaby wymijająco. Tymczasem, płyn chłodniczy ma duży wpływ na trwałość silnika i systemu chłodzenia. Przyjrzyjmy się zatem bliżej temu zagadnieniu.
Diagnostyka i serwisowanie układu chłodzenia zazwyczaj ogranicza się jedynie do skontrolowania poziomu płynu oraz temperatury krzepnięcia. Jeśli dwa te parametry są w normie, wielu mechaników przestaje cokolwiek robić z płynem chłodniczym zapominając, że warto zwrócić uwagę także na inne czynniki, takie jak dodatki przeciwpienne oraz przeciwkorozyjne. Ich zdatność wyczerpuje się wraz z postępującym okresem eksploatacji. Ciężko jednoznacznie określić okres eksploatacji, bowiem wiele zależy od od producenta pojazdu i zastosowanego płynu. Trzeba jednak podkreślić, że zaniechanie wymiany płynu może być brzemienne w skutkach – poważnej usterce może ulec pompa wody, uszczelka głowicy lub chłodnica.
Na rynku motoryzacyjnym niektórzy producenci nie przewidują wymiany płynu chłodniczego przez cały czas trwania eksploatacji, nie powinno nas to jednak powstrzymywać, by np. po 150 tys. km wymienić płyn.
Spora część współcześnie produkowanych płynów chłodniczych oparta jest o bazę glikolu etylenowego. Temperatura krzepnięcia jest zależna od proporcji glikol etylenowy-woda destylowana. Niezwykle ważną kwestią jest zwrócenie uwagi na to, czy produkt który zakupiliśmy jest koncentratem, czy płynem chłodniczym. Jeśli koncentratem, będziemy musieli go wymieszać z wodą destylowaną.
W naszych, polskich warunkach stężenie płynu większe niż 50% mija się z celem, bowiem takie proporcje dają temperaturę krzepnięcia na poziomie -40 stopni Celsjusza. Z drugiej jednak strony, nie powinniśmy dopuścić do tego, by stężenie spadło poniżej 30%, bo taka mieszanka nie zapewnia należytej ochrony antykorozyjnej.
Wymiana płynu chłodniczego bywa mniej lub bardziej skomplikowana, radzimy jednak zlecić ją fachowcom. Wymiana polega na spuszczeniu starego płynu z chłodnicy i bloku silnika, wymianie aluminiowej uszczelki i wlaniu nowego płynu.
Dobrym zwyczajem przy wymianie płynu chłodniczego jest jednoczesna wymiana termostatu. Kosztuje on – w zależności od modelu samochodu – ok. kilkadziesiąt złotych. Jeśli chodzi zaś o koszty wymiany płynu chłodniczego, koszt robocizny to ok. 50-100 zł, natomiast sam płyn ok. 5-20 zł za litr.
W dzisiejszych czasach znaczna większość samochodów nie wymaga odpowietrzenia, bowiem system sam usunie powietrze. Po ostudzeniu jedyne co należy zrobić, to wlać płyn chłodniczy. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre auta wymagają odpowietrzenia, i w tym celu należy zlokalizować odpowietrzniki w pobliżu głowicy lub na gumowych przewodach, a samo odpowietrzenie przeprowadzić zgodnie z instrukcją obsługi.
Potwierdzam, niedawno wymieniałem olej 🙂 raz na jakiś czas trzeba 🙂