Hamulce w samochodzie
Jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa w obecnie produkowanych samochodach z pewnością jest sprawny system hamulcowy. Gdy w jego obrębie dochodzi do usterek, prowadzi to poważnego zagrożenia dla zdrowia kierowcy i pasażerów. Warto zatem przyjrzeć się objawom usterek układu hamulcowego, aby jak najszybciej je wyeliminować.
Jest parę objawów, które powinniśmy znać i na które należy reagować w miarę szybko – wizytą u mechanika bądź samodzielną kontrolę, jeśli posiadamy wiedzę z zakresu mechaniki. Jednym z nich jest oczywiście zapalona lampka kontrolna hamulców na kokpicie naszego samochodu. Naszą uwagę powinny zwrócić też wydłużenie drogi hamowania a także zgrzytający, metaliczny odgłos w trakcie hamowania.
Większość ekspertów wśród potencjalnych symptomów zepsutego układu hamulcowego wymienia takie czynniki jak brak naturalnego oporu przy naciskaniu pedału hamulca, wydobywanie się dymu spod kół, ściąganie w trakcie hamowania, czy konieczność ciągłego uzupełnianie płynu hamulcowego. Nie powinniśmy również lekceważyć sytuacji, w których dostrzegamy ślady płynu na kołach bądź drżenie, wibrowanie i skakanie samochodu w trakcie hamowania. Jeśli pedał hamulca trzęsie się, gdy hamujemy, możemy być pewni, że coś z naszym układem hamulcowym jest nie tak.
Już na początku naszego artykułu wspomnieliśmy, że awarie układu hamulcowego są sporym zagrożenie dla zdrowia i życia prowadzącego. Co kryje się za tym stwierdzeniem? W grę wchodzi chociażby możliwość wypadnięcia z toru jazdy, utrata przyczepności bądź niekontrolowana zmiana kierunku jazdy. Jeśli auto, którym jedziemy, jest wyposażone w systemy ABS bądź ESP ich praca może być zakłócona, przez co wydłuża się czas reakcji układu hamowania. Suma sumarum, awarie układu hamulcowego mogą stać się przyczyną kolizji, poślizgów i innych, nieobliczalnych zachowań na drodze.
Podstawowymi elementami układu hamulcowego tarczowego są klocki i tarcze hamulcowe, które koniecznie muszą być dedykowane i odpowiednie dobrane do danego modelu auta. Grubość klocków musi być większa niż połowa grubości nowego klocka, a ich powierzchnia nie może być spalona ani szklista. Z kolei tarcze hamulcowe nie powinny nosić oznak skorodowania, pęknięć czy przebarwień. Obojętnie od stanu auta, powinny one być błyszczące i równo zużyte.
W nomenklaturze ekspertów często występuje termin „trójkąt bezpieczeństwa”, którego ostatnim ramieniem jest płyn hamulcowy. Płyn hamulcowy w dobrym stanie jest klarowny, lekko żółty i ma niską zawartość wody. Te ostatni element można zmierzyć specjalnie przystosowaną do tego aparaturą.
Nasz zespół redakcyjny zachęca do regularnej kontroli kondycji układu hamulcowego w naszym samochodzie. Pamiętajmy, że wybór elementów znanych i renomowanych producentów jest bardzo ważne, bowiem bezpieczeństwo jest to jedna z tych rzeczy, na której nie warto oszczędzać.
Artykuł sponsorowany przez sklep internetowy MotoCentrum.pl