Filtry paliwa
Rola filtrów paliwa jest oczywista – filtruje zanieczyszczenia, które trafiają do paliwa. Jako, że stan filtra paliwa przekłada się bezpośrednio na kondycję układu wtryskowego, warto pamiętać o regularnej kontroli tego elementu. Wymiana nie jest kosztowna (filtr paliwa zazwyczaj kosztuje około kilkadziesiąt złotych) ani skomplikowana, więc nie jest to specjalnie kłopotliwe.
Na rynku części można znaleźć trzy, podstawowe rodzaje filtrów paliwa, tj. filtry przewodowe do silników gaźnikowych, filtry Jetronic do silników z wtryskiem benzyny oraz filtry paliwa do silników wysokoprężnych.
W polskich warunkach filtry paliwa są istotnym elementem, bo w naszym, rodzimym paliwie znajduje się sporo zanieczyszczeń. Zanieczyszczenia dostają się do paliwa w trakcie procesu produkcji, transportu czy magazynowania. Kolejnym źródłem jest odpowietrznik powietrza, skąd wydostać mogą się brudy i woda z powietrza.
Poszczególne elementy układu zasilania jest narażona na zanieczyszczenia z wyżej wymienionych powodów, filtry paliwa są więc bardzo potrzebne. Jeśli filtr paliwa ma jakieś wady bądź jest po prostu niesprawny, zaobserwujemy spadek osiągów auta i płynności pracy – jest to naturalna kolej rzecz ograniczonego dopływu paliwa do silnika.
Gdzie znajdziemy filtr paliwa? Umiejscowiony jest on w komorze silnika bądź w podwoziu, w specjalnej obudowie. Nie jest to jednak regułą, ponieważ są marki, w których filtr paliwa znajduje się w zbiorniku, na pompie paliwowej (dostęp do takiego filtra jest mocno ograniczony).
Najczęstszym okresem wymiany w przypadku filtra paliwa jest kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, nie jest to jednak sztywny okres. Część z użytkowników przyjmuje pozytywny nawyk wymiany wszystkich filtrów jednocześnie wraz z olejem silnikowym. Powinni zwrócić na to uwagę zwłaszcza kierowcy diesli, bowiem w zimie olej napędowy ma tendencję do mętnienia i zwiększania swojej lepkości, a dodatkowo wydziela się parafina.
Wymiana filtra paliwa nie należy do najtrudniejszych czynności serwisowych, więc jeśli chcemy dokonać tego samodzielni, możemy z powodzeniem to zrobić. W większości przypadków ogranicza się to do ściągnięcia dwóch opasek ściskających przewody, wyjęciu starego filtra i założeniu nowego.
Wśród najlepszych producentów filtrów paliwa eksperci zgodnie wymieniają m.in. Hengst, Bosch, Filtron, Mann czy Febi Bilstein. Nasza redakcja zaleca kupno właśnie tych filtrów, gwarantują one stuprocentową jakość za niewielką cenę.
Artykuł sponsorowany przez sklep internetowy MotoCentrum.pl