Dlaczego należy wymienić uszkodzony przepływomierz na nowy?
Przepływomierz znajdujący się w układzie dolotowym silnika spalinowego spełnia bardzo ważną rolę. Stale monitoruje ilość powietrza, które trafia do cylindrów. Dzięki tym danym komputer sterujący silnikiem jest w stanie dobrać idealną dawkę paliwa i podać ją do wtryskiwaczy, a następnie do komory spalania w silniku. Przepływomierze są elementami bardzo delikatnymi, nawet nie wielkie uszkodzenie może powodować przekłamywanie wyników. Warto więc zadbać o to, by przepływomierz w naszym samochodzie był w pełni sprawny.
Jak działa przepływomierz?
Obecnie w samochodach montowane jest kilka rodzajów przepływomierzy powietrza. Najpopularniejszy jest przepływomierz masowy i to na nim się skupimy w tym artykule. Przepływomierz tego rodzaju umieszczony jest w dolocie powietrza, a sam pomiar jest oparty na mierzeniu natężenia koniecznego do utrzymania stałej temperatury platynowego drutu, który znajduje się we wnętrzu przepływomierza i który jest chłodzony przepływającym powietrzem. W celu utrzymania stałej temperatury drutu, układ zasilający musi zwiększać lub zmniejszać natężenie prądu. Napięcie zasilające przepływomierz jest równocześnie napięciem wyjściowym dla komputera sterującego pracą silnika, który z kolei dobiera odpowiednią ilość paliwa dostarczanego do komory spalania.
Jakie są częste usterki przepływomierza?
Czynnością, która znacznie wydłuży żywotność naszego przepływomierza masowego jest częsta wymiana filtra powietrza, ale na taki który rekomenduje producent. Częstym powodem uszkodzeń przepływomierzy masowych powietrza jest brud oraz liczne pyły trafiające do układu dolotowego i osadzające się na druciku znajdującym się we wnętrzu przepływomierza. Właśnie dlatego należy unikać montowania sportowych filtrów powietrza, które przepuszczają znacznie więcej nieczystości niż klasyczne filtry.
Jak wpływa na nasz samochód uszkodzony przepływomierz?
Głównym i najczęściej występującym objawem uszkodzenia przepływomierza jest znaczny spadek mocy silnika. Samochód przestaje przyspieszać, staje się mało elastyczny, a dodatkowo w niektórych modelach awarii przepływki towarzyszy zaświecenie się „check engine”. Oprócz tego bardzo często znacznie zwiększa się również zużycie paliwa co powoduje powstanie niewłaściwego składu spalin.