Amortyzatory samochodowe
Amortyzatory to elementy samochodu warunkujące prace innych komponentów, układów i systemów. Dbałość o ich stan jest szczególnie istotna w dobie postępującej techniki, gdzie układy takie jak ABS czy ESP powoli stają się standardem. Przyjrzyjmy się zatem bliżej amortyzatorom samochodowym.
Przygniatająca większość nowych samochodów posiada ABS (od 2004 roku na terenie UE jest to absolutna konieczność) a coraz częściej auta te posiadają również ESP, czyli Electronic Stability Program (system stabilizacji toru jazdy). Systemy te są bardzo istotne, jednak nie będą prawidłowo funkcjonować, jeśli amortyzatory w naszym samochodzie będą niesprawne.
Aby szerzej omówić to zagadnienie warto przyjrzeć się badaniom, dokonanym w Niemczech, gdzie porównano drogę hamowania dwóch aut ze zużytymi amortyzatorami – jedno z nich posiadało ABS, drugie nie. Okazało się, że auto z ABS-em hamowało o 14,1% dłużej, a bez ABS-u tylko 4,3% dłużej. Wartości procentowe mogą nam wiele nie mówić, ale wyobraźmy sobie, że od tych paru metrów zależy życie przechodnia i zdamy sobie sprawę, jak istotne jest dbanie o amortyzatory.
Pamiętajmy, że na długość hamowania wpływ ma także nawierzchnia po której samochód jedzie, a ta w Polsce często pozostawia wiele do życzenia. Inną sprawą jest to, że amortyzatory nie tylko warunkują bezpieczeństwo, ale także i komfort prowadzenia jazdy, pewność prowadzenia, stabilność etc. Suma tych czynników powoduje, że amortyzatory są jednymi z najważniejszych części eksploatacyjnych w aucie.
Mimo tego, wciąż na polskich i europejskich drogach spotkać można wiele samochodów z niesprawnymi bądź bardzo zużytymi amortyzatorami. Warto więc pamiętać o regularnej kontroli amortyzatorów, tym bardziej, że polskie drogi są kiepskiej jakości, a średni wiek samochodu w Polsce to ok. 14 lat. Zazwyczaj, standardowym okresem kontroli amortyzatorów jest 20 tys. km, ale jeśli pewne sygnały są dla nas niepokojące, oczywiście można zrobić to wcześniej. Tak samo powinni postąpić zresztą świeżo upieczeni właściciele auta z drugiej ręki.
Warto nadmienić, że amortyzatory zawsze należy wymieniać parami (na jedną oś). Poza tym, wartość (siła tłumienia) nie może różnić się pomiędzy lewym a prawym amortyzatorem więcej niż 10%. Z tego też powodu zdecydowanie odradzamy kupno używanych amortyzatorów, bo mogą z tego wyniknąć same problemy. Kiepskim wyborem jest też kupno amortyzatorów „no-name”, tzn. najczęściej chińskich zamienników kiepskiej jakości. Tego typu produkty są nietrwałe, a często ich charakterystyka tłumienia nie jest przystosowana do danego modelu samochodu. Jest to tym bardziej ważne, gdy w naszym aucie występują systemy antypoślizgowe, stabilizacyjne i kontroli trakcji.
Najlepszym rozwiązaniem jest więc kupno zamienników znanych i renomowanych producentów, znajdujących się na rynku od dłuższego czasu i produkujących części na tzw. pierwszy montaż. Do takich firm należy m.in. Sachs, Kayaba, Monroe czy Bilstein. Ich produkty zapewniają komfort, trwałość i najwyższą jakość tłumienia przy cenie o wiele niższej, niż w serwisie.