W każdym samochodzie z silnikiem benzynowym znajduje się układ zapłonowy. W ramach jego, możemy rozróżnić dwa obwody, wysokiego i niskiego napięcia.
W skład obwodu wysokiego napięcia wyróżniamy przede wszystkim akumulator, z kolei do niskiego cewka zapłonowa, przewody wysokiego napięcia oraz świece zapłonowe. Tematem naszego artykułu są świece, które wykorzystują przeskok iskry, który inicjuje zapłon mieszanki paliwowo-powietrzenj w komorze spalania. Nic więc dziwnego, że świece zapłonowe to jedna z najważniejszych części jeśli chodzi o rozruch auta, płynność pracy silnika i spalanie paliwa.
Świece zapłonowe pracują w bardzo trudnych warunkach – wysokie napięcie, wahania ciśnienia, procesy chemiczne, różnice temperatur. Z tego też powodu świeca musi charakteryzować się znakomitymi właściwościami izolacyjnymi i być odporna na wyżej wymienione czynniki. Dodatkowo, zadaniem świecy zapłonowej jest także odprowadzanie ciepła na zewnątrz, żeby zapobiec spaleniu.
Na jakie parametry świecy powinniśmy zwrócić uwagę? Przede wszystkim na rodzaj elektrod, wartość cieplną, rozmiar, gwint, kształt obudowy czy standard wykonania. Świece zapłonowe wymienia się zwykle co 30-40 tys. km, i kosztują zazwyczaj kilkanaście (czasem kilkadziesiąt) złotych za sztukę. Jeśli mamy problem z doborem świec zapłonowych, skonsultujmy się ze sprzedawcą w sklepie motoryzacyjnym, możemy też zasięgnąć porady na odpowiednim forum samochodowym. Rodzajów świec zapłonowych na rynku jest kilka – są modele wytrzymalsze, wykonane z użyciem stopu irtu, czy świece z elektrodami platynowymi oraz irydowymi.
Powstaje jednak problem, czy można jakoś sprawdzić stan świec zapłonowych? Jak najbardziej. Najłatwiej dokonać tego sprawdzając kolor i rodzaj osadu, który znajduje się na naszych świecach. Da nam to również wskazówkę odnośnie stanu całego silnika. Raczej unikajmy naprawiania świec jeśli są w średnim stanie, bowiem takie przedłużanie ich trwałości na siłę, niczego dobrego nie przyniesie.
Jeśli znamy się co nieco na mechanice, możemy pokusić się o samodzielną wymianę świec zapłonowych, jeśli nie do końca – zostawmy to profesjonalistom. Przy wymianie świec powinniśmy także sprawdzić stan przewodów zapłonowych, ponieważ one również mają bardzo duży wpływ na rozruch auta. Jeśli są zanieczyszczone, w sklepach motoryzacyjnych ogólnodostępne są środki do czyszczenia kabli wysokiego napięcia – możemy z nich skorzystać.