Usterki sprzęgła to rzecz, z którą zmaga się większość kierowców. Zazwyczaj towarzyszy temu hałas, piski, nieprzyjemny zapach etc. Czas więc na przyjrzenie się bliżej tej części.
Sprzęgło samochodowe zbudowane jest z trzech, podstawowych części: tarczy, docisku i łożyska wyciskowego. Nie można jednoznacznie określić objawów awarii sprzęgła, bo w zależności co konkretnie się zepsuło – symptomy będą różne. Do najpopularniejszych usterek należy ślizganie tarczy sprzęgłowej, co kierowca może zaobserwować, jak samochód nie przyspiesza, mimo włączonego biegu i dodawania gazu. Poczuje też nieprzyjemny swąd. Najczęściej kierowcy zauważają ślizganie tarczy podczas jazdy „na obciążeniu”, a dopiero później podczas zwykłej jazdy.
Jeszcze innym objawem, mogącym wskazywać na usterkę sprzęgła, a konkretniej tłumika drgań skrętnych, są szarpania przy ruszaniu. Symptomy takie mogą brać się z agresywnej i ostrej jazdy kierowcy. W takim wypadku powinniśmy jak najszybciej wymienić sprzęgło, bowiem należy unikać sytuacji, w której sprężyna tłumika drgań wypadnie z mocowania i zakleszczy się w docisku. Gdy to się stanie, nie uda się włączyć biegu, ponieważ nie nastąpi rozłączenie napędu. Podobnie rzecz się ma gdy jedna z części sprężyny odłamie się, tutaj bowiem istnieje ryzyko uszkodzenia obudowy skrzyni biegów.
Pamiętajmy, że naprawa sprzęgła to rzecz nie cierpiąca zwłoki, i nie ma co z nią zwlekać. Element sam się nie naprawi, a jazda z uszkodzonym sprzęgłem może skutkować większymi kosztami, związanymi np. z wymianą koła zamachowego. Przy wymianie należy zakupić od razu cały komplet, ponieważ koszt robocizny jest tak duży, że nie opłaca się robić tego „na raty”. Poza tym, jeśli posiadamy auto z przebiegiem większym niż 100 tysięcy km, istnieje duże prawdopodobieństwo, że wymieniając np. tylko tarczę, w krótkim czasie będziemy musieli wymienić także docisk (lub odwrotnie).
Sprzęgło samochodowe to dosyć popularna część eksploatacyjna, więc z dostępem do jej nie powinno być problemu – znajdziemy ją w każdym, dobrze zaopatrzonym, sklepie motoryzacyjnym. Tam też zakupimy sprzęgło producentów takich jak Luk, Sachs czy Valeo, które produkują sprzęgła na pierwszy montaż, a są o wiele tańsze niż w ASO.
Tekst opublikowany dzięki sklepowi internetowemu MotoCentrum.pl