W dzisiejszych czasach, znaczną większość obecnie użytkowanych samochodów stanowią pojazdy z napędem na przód. Konstrukcja taka wymagała opracowania specjalnych półosi napędowych, zawierających dodatkowe przeguby napędowy, umożliwiające skręt kół pojazdu. Warto wiedzieć więcej o przegubach, tym bardziej, że ten element bywa awaryjny – zapraszamy więc do lektury artykułu.
Zazwyczaj każda półoś napędowa posiada dwa przeguby napędowe. W zależności od budowy, najczęściej stosuje się dwa rodzaje przegubów – równobieżne i homokinetyczne. Przeguby napędowe należą do dosyć skomplikowanych elementów, i bardzo istotne jest, aby były wykonane dokładnie.
Do podstawowych zadań przegubów napędowych należy przede wszystkim przenoszenie napędu, ale także i umożliwienie skrętu kół samochodu. Synchroniczne przeguby odpowiadają za płynne przenoszenie momentu obrotowego i umożliwiają na jazdę bez gwałtownych przyspieszeń czy szarpnięć. W rzeczywistości przeguby napędowe mają kąty załamania maksymalnie rzędu 47 stopni i są projektowane na duże przebiegi.
Co ile należy wymieniać przeguby napędowe? Jest to raczej sprawa prosta – wtedy, kiedy są już po prostu zużyte. Czas eksploatacji natomiast jest zależny w dużym stopniu od nas samych – kierowców. Przeguby napędowe są bardzo wrażliwe na obciążenia, zwłaszcza przy skręconych kołach. W praktyce więc, aby przez długi czas cieszyć się przegubami napędowymi, powinniśmy unikać gwałtownych przyspieszeń, ruszania z piskiem opon na skręconych kołach etc.
Gdy przeguby napędowe w naszym samochodzie się zużyją i są do wymiany, objawami takiego stanu rzeczy zazwyczaj będą głośne hałasy z okolic piasty kół. Dodatkowo, niektórzy kierowcy mogą wyczuć wyraźne drgania w trakcie skręcania autem.
W dzisiejszych czasach przeguby napędowe są tak konstruowane, że użytkownik nie musi ich przygotowywać do montażu w żaden sposób. Należy jednak pamiętać o elastycznych osłonach przegubów, ponieważ ich rola jest bardzo ważna. Osłony odpowiadają za ochronę przegubu przed czynnikami zewnętrznymi (piasek, żwir etc.) a także utrzymanie smaru w okolicy przegubu.
Jeśli zobaczymy jakiekolwiek objawy usterki osłony przegubu, powinniśmy jak najszybciej ją wymienić. Każde pęknięcie gumy, rozwarstwienie, przecięcie czy generalnie zły stan materiału jest niebezpieczny dla samego przegubu, który przy wadliwej osłonie może dramatycznie obniżyć swoją trwałość.