Często bywa, że nasz pojazd w czasie trasy nagle odmawia posłuszeństwa i konieczne jest jego holowanie. Warto w takim przypadku znać zasady prawidłowego holowania samochodu. Dużo kierowców wozi ze sobą liny holownicze. Dla osobowych samochodów jej długość powinna wynosić 4-6 m, a można ją kupić praktycznie na każdej stacji benzynowej. Jej koszt to 20-40 zł.
Przyda się także trójkąt ostrzegawczy, który jest w obowiązkowym wyposażeniu samochodu. Warto mieć także kable rozruchowe, bo często dochodzi do rozładowania akumulatora, a dzięki nim można go trochę podładować, przynajmniej by dało włączyć się światła pozycyjne i kierunkowskazy.
Trójkąt ostrzegawczy należy umieścić po lewej stronie samochodu. Podczas holowania zabronione jest włączania świateł awaryjnych. Jeśli jest wieczór lub ograniczona widoczność należy włączyć pozycyjne. Linę trzeba odpowiednio przyczepić, tak by podczas holowania nie zerwała się. Doczepić ją można tylko do haków lub uszu holowniczych, a wykluczone jest podczepianie jej do wahaczy, czy zderzaków.
Z pozoru może wydawać się, że holowanie samochodu to żadna sztuka. Jednak okazuje się, że wcale takie łatwe to nie jest. Dlatego w holowanym samochodzie powinien siedzieć doświadczony kierowca.
Należy pamiętać, że lina podczas holowania powinna być zawsze napięta, szczególnie w momencie ruszania. Pojazd holowany powinien mocniej hamować niż ten holujący, co zapewni uniknięcie efektu luźnej liny. Kierowcy powinni mieć również stały kontakt ze sobą lub ustalić ewentualny znak w razie konieczności nagłego hamowania.
Chęć zmiany pasa ruchu powinna być sygnalizowana przez obydwa samochody. Na drodze z więcej niż jednym pasem holowanie zawsze powinno odbywać się na prawym pasie. W miarę możliwości powinno unikać się dróg o dużym natężeniu ruchu. Co najważniejsze – nie można holować samochodu z automatyczną skrzynią biegów, gdyż może doprowadzić to do poważnej i drogiej w skutkach usterki.
W kodeksie drogowym holowaniu samochodu poświęcony jest rozdział 5 artykuł 31.
Art. 31.
1. Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
- prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
- pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;
- w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;
- pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;
- pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;
- w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy;
- odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Zabrania się holowania:
- pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;
- pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;
- więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;
- pojazdem z przyczepą (naczepą);
- na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
3. W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.