System ABS jest instalowany w każdym współczesnym samochodzie. Skraca on drogę hamowania na śliskiej nawierzchni i zapobiega blokowaniu się kół. Jednak czy mamy pełną świadomość w jakich przypadkach i w jaki sposób owy system działa?
Anti-Lock Braking System, a więc popularny system ABS swoim działaniem umożliwia nam kontrolę nad samochodem w poślizgu. Zasada jego działania skrywa się w technice „hamowania pulsacyjnego” czyli wciśnięcie pedału hamulca i zwolnienie go po czym ponowne naciśnięcie. Wykonanie tych czynności w jak najkrótszym czasie znacznie skracało drogę hamowania. Obecnie robi to za nas właśnie ABS.
Aby dokładniej zobrazować działanie tego systemu wyobraźmy sobie następującą sytuację. Jedziemy samochodem bez ABS, wpadamy w poślizg i w zależności od kierunku ułożenia kół nasz samochód może „pojechać” w różne strony, a nawet obrócić się. Nie mamy nad tym kontroli, ponieważ koła są zablokowane i sterowanie nimi nic nie zmieni. Wduszenie hamulca w aucie wyposażonym w opisywany system spowoduje, że ABS będzie balansował wartością siły hamowania. Dzięki czujnikom cały czas dokonywany jest pomiar obrotowej prędkości kół, a gdy któreś z nich zostanie zablokowane system zmniejsza siłę hamowania i nasze auto z powrotem „łapie” przyczepność.
Pamiętajmy aby systematycznie wymieniać płyn hamulcowy, nieco częściej niż w przypadku samochodów z układem hamulcowym bez systemu ABS. Posiadając w swoim samochodzie ABS powinniśmy znać zasadę jego działania i użytkowania, nie tylko dla własnego bezpieczeństwa, ale także dla bezpieczeństwa innych użytkowników ruchu.