Na łamach autoczescipolska.pl pisaliśmy już o układzie rozrządu. Dzisiaj natomiast chcemy skoncentrować się na najważniejszym elemencie tego układu, a mianowicie na pasku rozrządu. Powinniśmy o nim wiedzieć więcej, ponieważ usterka (np. pęknięcie) tego elementu oznacza poważne problemy dla użytkownika.
Rozwijając dosyć enigmatyczne stwierdzenie „poważne problemy”, mieliśmy tu na myśli przede wszystkim uszkodzenia zaworów, głowic i tłoków. Tego typu usterki są niezwykle kosztowne, nie mówiąc już o wpływie na cały silnik. Z tego też powodu rozsądnym wyjściem jest regularna wymiana paska rozrządu, zgodnie (albo nawet i wcześniej!) z wymaganiami producenta auta.
Jeśli nie znamy się zbytnio na mechanice pojazdowej lepiej oddać samochód do niezależnego warsztatu lub ASO – w zależności od naszych preferencji. Pamiętajmy, żeby po każdorazowej wymianie zadbać o wpis do książki przeglądów i zachować dowód zakupu usługi – w razie jakichkolwiek problemów pozwoli to nam na reklamację.
Generalnie, ciężko jest określić stan paska rozrządu na podstawie tylko i wyłącznie samodzielnych oględzin. Jeśli jednak zauważymy pęknięcia czy obtarcia nie powinniśmy się zastanawiać i od razu wymienić pasek rozrządu – może się to bowiem źle skończyć.
Jeśli natomiast zerwiemy pasek rozrządu i usłyszymy głośne hałasy, nie starajmy się usilnie włączyć silnik. Tego typu próby mogą jeszcze bardziej uszkodzić stan silnika i poszczególnych podzespołów, lepiej więc od razu zadzwonić po pomoc drogową, która zawiezie auto do warsztatu.
Trzeba przyznać, że spać spokojniej mogą posiadacze samochodów z łańcuchem rozrządu. Po pierwsze, wymienić go należy dopiero wtedy, gdy wydaje niepokojące i głośne hałasy (nawet po 150 000 km i więcej!). Po drugie ryzyko zerwania łańcucha rozrządu jest o wiele mniejsze, niż w przypadku paska. Obecnie jednak panuje moda na paski rozrządu i to właśnie rozwiązanie jest stosowane przez większość producentów.