Na pewno wielu z Was jest świadom, jak istotną rolę pełni pasek klinowy w samochodzie. Odpowiada za poprawne funkcjonowanie i napędzanie elementów takich jak pompa wody czy alternator. Jego zerwanie zawsze oznacza unieruchomienie samochodu na dłuższy czas. Dowiedzmy się zatem czegoś więcej o paskach klinowych.
W obecnej dekadzie paski klinowe montowane do aut są tak wykonane, że są w stanie wytrzymać dosyć spore przebiegi, sięgające do kilkudziesięciu tysięcy km. Nie jest to jednak sztywny okres i może się różnić w zależności od samochodu.
Najczęściej pasek klinowy trzeba wymienić szybciej, jeśli w naszym aucie jest zepsute koło pasowe, niewłaściwy naciąg czy źle dobrany pasek klinowy. Długość eksploatacji zależy również od jakości paska – tylko produkty znanych, renomowanych producentów zapewniają nam jakość oryginału.
Poprawność działania paska klinowego możemy skontrolować samodzielnie, sprawdzając napięcie. Wedle przyjętych norm, pasek powinien dać się ugiąć od 5 do 15 mm, mierząc w połowie odległości pomiędzy kołami pasowymi.
Problemu odpowiedniego napięcia nie ma w przypadku automatycznych napinaczy – w takich przypadkach za adekwatne napięcie odpowiada sprężyna. Dotyka on natomiast systemów z ręcznym napinaniem.
Częstą przypadłością jest piszczenie paska klinowego. Najczęściej dzieje się tak, jeśli pasek klinowy jest zbyt słabo napięty – nasilenie tego objawu następuje po nocnym postoju, kiedy silnik jest zimny. Z kolei luźny pasek może być skutkiem problemów z akumulatorem. Pamiętajmy, że zbytnie napięcie jest także niekorzystne, bowiem pasek taki będzie mniej trwały i może doprowadzić do awarii łożysk kół pasowych.
W niektórych samochodach występuje kilka pasków klinowych, odpowiadających za napędzanie poszczególnych części, w innych zaś wszystkie urządzenia pomocnicze napędzane są przez jeden, uniwersalny pasek klinowy.
Z wymianą paska klinowego powinien sobie poradzić nawet laik w kwestiach motoryzacyjnych, bowiem nie jest to trudna czynność serwisowa. Dokonując tego rozpoczynamy od wyszukania śrub, które powinniśmy odkręcić i sprawdzić, czy wymagane jest korzystanie z kanału.
W zależności od tego, czy w naszym aucie znajduje się automatyczny, czy mechaniczny napinacz, różna jest skala trudności wymiany paska klinowego. Jeśli dotyczy nas ten pierwszy przypadek, musimy tylko użyć klucza, zwolnić napięcie, i możemy bez przeszkód zdjąć pasek.
Jeśli napinacz w naszym aucie jest mechaniczny, musimy rozpocząć od poluzowania śrub mocujących urządzenia do wspornika, a potem odkręcić napinacz.