Wymiana klocków hamulcowych to jedna z podstawowych czynności serwisowych. Jeśli posiadamy komplet podstawowych narzędzi i trochę miejsca w garażu z powodzeniem możemy dokonać jej samodzielnie.
Decyzja o wymianie klocków hamulcowych powinna zapaść w wyniku oględzin i kontroli stanu hamulców. W niektórych samochodach zamontowany jest czujnik zużycia klocków, który w zależności od rozwiązania – poinformuje nas o konieczności wymiany odpowiednią kontrolką lub też charakterystycznym dźwiękiem.
Nie ma sensu nadmiernie eksploatować hamulców i czekać, aż klocki i tarcze zużyją się do końca. Zużyte klocki oraz tarcze gorzej odprowadzają ciepło, dzięki czemu powstaje ryzyko szybkiego przegrzania systemu hamulcowego. Dochodzi do tego nagrzewanie się płynu hamulcowego, co może zakończyć się jego zagotowaniem.
Bardzo często tarcze hamulcowe mają dwa razy większą trwałość niż klocki, jednak ostatecznie wszystko zależy od modelu samochodu. Nie powinniśmy przesadnie sugerować się zasadami czy poradami ekspertów, tylko po prostu skontrolować stan klocków – ich powierzchnię, grubość itp. Jeśli coś przykuje nasza uwagę i okaże się, że klocki są w złym stanie – należy je natychmiast wymienić.
Tak jak wspomnieliśmy na początku artykułu, wymianę klocków hamulcowych jest w stanie przeprowadzić już początkujący mechanik. W tym celu ściągamy koło, lokalizujemy zacisk hamulcowy i odkręcamy specjalną śrubę. Pozwoli to nam na uniesienie zacisku i uzyskanie dostępu do klocków hamulcowych.
Wyjmujemy stare klocki, i wkładamy nowe. Ważne jest tutaj wciśnięcie tłoczka w zacisku, aby możliwe było zamknięcie zacisku przy grubszych, świeżo założonych klockach. Aby to zrobić, możemy wykorzystać specjalne narzędzie do wciskania tłoczków, lub też większych kluczy.
Zanim jednak zaczniemy świętować i celebrować samodzielną wymianę klocków, należy zwrócić uwagę na kilka spraw. Po pierwsze, należy sprawdzić stan osłony tłoczka. Jeżeli dostrzeżemy jakieś usterki, należy osłonę wymienić – jazda z uszkodzoną osłoną może powodować szybkie zanieczyszczenie, korozję tłoczka i zjawisko zwane zapieczeniem hamulca.
Po drugie, jeżeli przy wciśnięciu tłoczka występują jakieś problemy, sprawdźmy stan zacisku. Po trzecie, pamiętajmy o oczyszczeniu elementów hamulca – zanieczyszczone podzespoły mogą spowodować blokowanie się klocków bądź przedwczesne zużycie jednego z nich.
Po czwarte, sprawdźmy stan osłon prowadnic, po których przesuwa się zacisk. Popsute prowadnice prowadzą do blokowania się zacisku. Dlatego każdorazowo przy wymianie klocków należy je smarować.
Po piąte, należy dokładnie oczyścić powierzchnię styku klocka z zaciskiem. Dodatkowo, w zestawie klocków często dołączane są specjalne blaszki – wtedy należy je zamontować.
Jeśli dopełniliśmy wszystkich „formalności”, możemy zamknąć i przykręcić zacisk, i założyć koło. Jakby powiedzieli Francuzi – voilà! Wymiana klocków hamulcowych została zakończona sukcesem.