Wymiana filtra powietrza to bardzo ważna sprawa w eksploatacji każdego samochodu, mimo tego wiele kierowców to ignoruje. Nie wszyscy jednak wiedzą, że zużyty filtr paliwa oznacza większe spalanie i zwiększoną emisję dwutlenku węgla.
Kolejną sprawą jest fakt, że powietrze wpływające do silnika z atmosfery nie należy do najczystszych – sadza, kurz, piasek, pyły etc. Jeśli filtr nie będzie funkcjonował poprawnie, narazimy silnik na usterki i przedwczesne zużycie cylindrów i tłoków.
Filtry powietrza skonstruowane są z suchych wkładów filtrujących, wykonanych ze specjalnego, porowatego papieru. Filtry do różnych modeli samochodów mają różne specyfikacje dotyczące przepuszczania powietrza, musi być ona dopasowana. Jeśli dopływ powietrza jest zbyt mocno ograniczony, zużycie paliwa wzrasta.
Z tego też powodu ważne jest stosowanie filtrów powietrza znanych, renomowanych firm, które swoje produkty opracowują zgodnie z technologią OEM. Do takich producentów należy Filtron, Mann, Knecht, Hengst, Bosch czy Alco.
Co ile należy wymieniać filtr powietrza? Wszystko zależy od warunków, w jakich przyszło nam eksploatować auto. Jeśli jest to zatłoczone miasto, wiadomo, że ten termin będzie krótszy. Warto zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu, zazwyczaj producenci wymieniają tam przebiegi rzędu 10-40 tys. km.
Natomiast my jesteśmy zdania, że lepiej wymienić filtr powietrza wcześniej, niż później. Warto również w połowie przewidzianego przebiegu przedmuchać wkład filtra sprężonym powietrzem – można to zrobić w każdym warsztacie. Jednocześnie pamiętajmy, że nie oznacza to dwukrotnego przedłużenia okresu eksploatacyjnego, filtry te są jednorazowe więc wszelkie próby prania czy czyszczenia nie przyniosą dobrego rezultatu.