Wielu kierowców, i to niezależnie od doświadczenia i umiejętności, ma problem z wyczuciem odległości od tyłu pojazdu do przeszkody znajdującej się za autem. Dzieje się tak szczególnie wtedy, kiedy np. tylna szyba zasłonięta jest przez bagaże. Z tego też powodu coraz więcej producentów aut wyposaża pojazdy w czujniki parkowania.
Karoseria współczesnych samochodów jest tak zaprojektowana, że kierowca ma ograniczoną widoczność przy parkowaniu. Na pomoc przychodzą czujniki parkowania – urządzenia, które wspomagają kierowcę w jeździe po ciasnych parkingach i zatłoczonych garażach. Czujniki działają na zasadzie echosondy.
Urządzenia te są zamontowane w zderzakach i wykorzystują element piezoelektryczny zintegrowany z układem scalonym, emitują co 25-30 ms ultradźwięki o częstotliwości rzędu 30-40 kHz, które po odbiciu od nieruchomego celu wracają jako echo. Dzięki tym informacjom, możliwe jest obliczenie odległości od przeszkody.
Standardowy zasięg czujników parkowania wynosi 20-180 cm, są one aktywowane po załączeniu biegu wstecznego (tylne), bądź po zmniejszeniu prędkości jazdy poniżej 15-20 km/h (przednie). W bardziej zaawansowanych produktach, kierowca może ręcznie wyłączyć bądź wyłączyć urządzenie przy użyciu przycisku.
Czujniki sygnalizują odległość na wiele sposobów. Może to być dźwięk, obraz (wyświetlacz) bądź też połączenie tych dwóch czynników. Odpowiednio, częstotliwość dźwięku bądź ilość kresek na wyświetlaczu informuje użytkownika, jaka odległość pozostała do przeszkody. Jeśli zbliżymy się do drugiego pojazdu bądź muru poniżej kilkudziesięciu cm, urządzenie wyda sygnał ciągły, a na wyświetlaczu ukaże się specjalny symbol.
Czujniki posiadają średnicę ok. 15 mm, są zazwyczaj umieszczone po 4 na zderzaku (przednim i tylnym), co daję łączną ilość 8. Czujniki parkowania są fabrycznie montowane przez producentów aut, natomiast można je dostać także na rynku części zamiennych. Do najpopularniejszych produktów tego typu należą czujniki parkowania francuskiego producenta – Valeo.