Podstawą funkcją cewki zapłonowej jest transformacja prądu niskiego napięcia, a więc 12V, na prąd wysokiego napięcia, rzędu 20 tys. Volt. Po co samochodom tak wysokie napięcie? Otóż, jest ono niezbędne przy zapłonie, a konkretnie przy przeskoku iskry ze świec zapłonowych.
Przetworzenie napięcia o tak dużej różnicy jest czynnością niezwykle trudną, nic więc dziwnego, że cewki zapłonowe to elementy poddane stałym obciążeniom. To obciążenie jest jeszcze większe, gdy nie do końca sprawne są świece lub kable zapłonowe. Co za tym idzie, niesprawne świece i przewody zapłonowe oznaczają przyspieszone zużycie cewki. W celu odciążenia nieco cewki zapłonowej, konstruktorzy opracowali konstrukcję wykorzystującą dwie cewki na cztery cylindry a następnie po jednej cewce na każdy cylinder.
Wykorzystanie osobnej cewki na każdy jeden cylinder pozwala na stosowanie specjalnej listwy zapłonowej i eliminację wielu delikatnych części, wrażliwych na zawilgocenie i uszkodzenie. Przetwarzanie prądu odbywa się tuż przed świeca zapłonową, przez co zapłon w nowoczesnych autach jest o wiele prostszy, niż w modelach starszych, z poprzedniego wieku.
Jeśli w naszym aucie występują problemy z cewką zapłonową, zazwyczaj zauważymy to po rozgrzaniu silnika. Zaczyna on szarpać, pracować nierówno. Sytuacja dopiero poprawia się po wyłączeniu silnika i jego wystygnięciu. Jednak do czasu. Innym znanym objawem jest odpalanie na kilkanaście sekund, a następnie samoistne gaśnięcie silnika. Z racji tego, że objawy są podobne, wielu mechaników myli usterkę cewki zapłonowej z awarią czujnika położenia wałka rozrządu lub czujnika Halla. Z tego też powodu, wszelkie usterki tego typu najlepiej naprawiać w wyspecjalizowanych warsztatach, zajmujących się elektroniką i elektryką samochodową.
Jeśli okaże się, że w naszym aucie wadliwa okazała się cewka zapłonowa, najczęściej będziemy musieli ją po prostu wymienić. Zwykle są to bowiem części nierozbieralne i nienaprawialne, a warsztatów, które potrafią rozmontować i naprawić cewkę jest w Polsce naprawdę bardzo mało.
Cewki zapłonowe potrafią ulec także usterce stricte mechanicznej – np. pękniecie obudowy. Za taki stan rzeczy najczęściej odpowiada nieprawidłowy montaż bądź też za wysoka temperatura. Usterki tego typu można łatwo dostrzec i zdiagnozowań nawet samodzielnie, przy pomocy wiedzy dostępnej w internecie.
Przy pracy nad silnikiem auta warto zwrócić uwagę na uszkodzenia gumowych osłon, których zadaniem jest uszczelnianie połączenia na linii cewka – świeca zapłonowa. Minusem takiej usterki jest fakt, że te gumowe osłony rzadko występują w zamienniku – na ratunek przybywają więc internetowe giełdy części używanych bądź też ASO.